Jouw wagen in goede handen bij de mekanieker-technieker van de toekomst

Jouw wagen in goede handen bij de mekanieker-technieker van de toekomst

Jouw wagen is in goede handen bij de technieker-mekanieker van de toekomst. Dat bewijzen Stefan en zijn team van Nova Motor elke dag. Voor alle merken hebben ze alle informatie in handen om jou vrij, veilig en zonder zorgen de weg op te sturen. Ook Andy Peleman kwam en zag het direct. Deze kleinere multi-merken garage gebruikt de juiste tools en is hierdoor helemaal mee met de toekomst.

Hoe lang ben jij al bezig met wagens?

Ik startte mijn opleiding tot mekanieker technieker in 1986. De garage hou ik al open van in het jaar 2000. Dat is dus al een tijdje.

Was het een jongensdroom?

Inderdaad. Toen ik een jaar of 10 was ging ik met mijn vader binnen in een werkplaats. Die geur van motorolie en smeerolie greep me vast en heeft me nooit meer losgelaten.

Ik kan me inbeelden dat dit vak een echte passie van jou is.

Ik vergelijk techniek met een virus waarvoor gelukkig nog geen vaccin uitgevonden is. Ik ben er dus nog niet van genezen.

Doe je dit alleen of samen met familie? Hoe werkt het juist?

Ik heb een enthousiast team van 5 mensen. Mijn partner Sylvie doet het bureauwerk, wat ook heel belangrijk is.

De autowereld is enorm geëvolueerd. Ik ga ervan uit dat je heel veel moet bezig zijn met bijscholing. Hoe ga je daarmee om?

Net doordat we een klein bedrijf zijn kunnen we enorm schakelen en snel inspelen op veranderingen in de markt.

Toen ik als mekanieker-technieker startte had ik een materiaalkist met wat moersleutels, schroevendraaiers en een testlicht. En dat was het. Nu moet je een goede laptop en een stabiele internetverbinding hebben. Dankzij onze partner Valvoline zijn we mee met de laatste ontwikkelingen en krijgen we de nodige opleidingen. Er zijn dus middelen genoeg om je als mekanieker-technieker te laten omringen.

Benzine, diesel, waterstof, hybride, elektrisch, hoe zie je daar de toekomst in?

Hybride en elektrisch rijden is de toekomst. We staan ervoor en we gaan er uiteraard voor.

Elk merk heeft andere verwachtingen, bijvoorbeeld naar onderhoud van de wagen toe. Het lijkt me niet evident om al die merken onder 1 dak te brengen.

Zoiets kan je niet alleen. Je moet je laten omringen door mensen die het wel weten.

Hoe zie je nog het bos door de bomen? Welke olie voor welke wagen? Er is een online platform waarop je dat allemaal kan raadplegen. Hoe werkt dat?

De online Valvoline Lubricant Advisor staat hier in de garage altijd open op de laptop. Hier vind je alle informatie die je nodig hebt. We gebruiken ook de hotline van Bosch, waarmee we rechtstreeks toegang hebben tot het portaal van de fabrikant. Op die manier lukt dat wel.

Je bent al heel lang bezig met dit vak. Je hebt in die tijd een hele evolutie gezien. Hoe is het beroep geëvolueerd? Krijg je nog altijd veel respect van je klanten?

De dankbaarheid van de klanten komt er doordat we onszelf zijn, een duidelijk idee hebben en weten wat we willen. De klanten weten dat wij als kleine garage echt wel het verschil maken tegenover de grote spelers. Zo begroeten we onder andere iedereen persoonlijk.

Alle grote garages fusioneren steeds meer. En worden uiteindelijk opnieuw overgenomen door nog grotere spelers. Dankzij onze persoonlijke aanpak kunnen we dus echt wel het verschil maken tegenover die grote spelers.

Er zijn heel veel autoconstructeurs die allemaal verschillende handleidingen en vereisten hebben, bijvoorbeeld langere onderhoudsintervallen. Die spelen dat ook door naar de consument. Hoe ga je daarmee om?

Als multi-merken garage is het heel belangrijk dat je je laat omringen door goede mensen die jou het juiste advies geven. Want als je bijvoorbeeld de verkeerde olie op de motor doet, riskeer je schadeclaims en krijg je veel problemen. Zo zal de constructeur onder andere de garantie weigeren. Het is dus heel belangrijk dat we kijken welke olie specifiek voor welke motor voorgeschreven wordt. Daarvoor krijgen we de juiste ondersteuning van Valvoline. Dat is dus geen enkel probleem.

Wat is voor jou als multi-merken garagehouder de grootste uitdaging?

De uitdaging is dat we ons blijven bijscholen zodat we aan de nieuwe wagens kunnen blijven werken en zo onze klanten verder kunnen helpen.

 

Onderhoud nodig of problemen met je wagen? Boek nu jouw afspraak bij Nova Motor.

 

Deze website maakt gebruik van cookie om jouw surfervaring te verbeteren. Door te klikken op ‘cookies aanvaarden’ of verder te gaan op deze website, verklaar je je akkoord met al onze cookies. 
Meer info